Zin in Zen

humofoto 1
In de Humo van 5 augustus verscheen dit interview van mij in de reeks Zin in Zen. De “Making of” ervan was niet één keer maar twee keer heerlijk. Het klikte onmiddellijk met journalist Bart Vanegeren en dat zie je ook in de zinderende tekst die hij maakte. En het klikte ook al onmiddellijk met Johan Jacob, de fotograaf die nog eens bewijst dat je speciale ogen en rockreflexen (nu en daar, knip) moet hebben om een speciale foto te maken. Voor de foto’s moet je de Humo kopen. De tekst vind je hier.

humofoto 2

De voetstappen van Frank Van Massenhove vinden als vanzelf hun natuurlijke cadans. De kordate tred is de ritmesectie van zijn veertien kilometer omvattende gezondheidswandeling, drie keer per week een vast parcours volgend langs het rimpelingen gladstrijkende water van de Leie. Humo:, immer op zoek naar zen, ging mee in het stappenplan van Van Massenhove.

Frank Van Massenhove (60), de afgelopen twaalf jaar Voorzitter van het directiecomité Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid, begint zijn wandeling van ruim twee uur eenvoudigweg bij zijn eigen huis in het begijnhof Onze-Lieve-Vrouw ter Hoyen in Gent: ‘Toen ik mijn huidige job kreeg, verdiende ik ineens bijna drie keer meer dan voordien. Zevenduizend euro netto in de maand te hebben maakte me doodsbang, vooral omdat het een mandaat van zes jaar betreft. Ik zag het al voor me: ik zou geleidelijk aan mijn train de vie aanpassen, na zes jaar die job en dat inkomen verliezen en doodongelukkig worden. Dat mocht niet gebeuren: mijn plan was een huis te kopen en op zes jaar af te betalen, zodat ik hetzelfde te besteden inkomen zou overhouden. Lofts en huizen bleken onbetaalbaar te zijn en zo zijn we bij het begijnhof terechtgekomen, met een erfpacht voor 66 jaar. Ik moet dus 116 worden, want voordien geef ik dat huis niet af (lacht).’

Van Massenhove stapt in noordelijke richting langs de Visserij, om vanaf de jachthaven Portus Ganda de lus te volgen die de Leie door het Gentse stadscentrum maakt: ‘Tijdens mijn trip verlaat ik nauwelijks het water. Heerlijk. Ik kan niet op een mat gaan zitten en beginnen mediteren, dat lukt me simpelweg niet. Maar stappen langs het eindeloos veranderlijke water geeft me een onwaarschijnlijke rust. Iedereen die de tijd neemt om gewoon naar de wereld te kijken en te zien hoe de dingen bewegen, zal bevestigen dat het water het mooiste beweegt.’
Frank Van Massenhove «Zonder water mist mijn stappen intensiteit. Dat heb ik een paar weken geleden nog mogen ervaren, toen ik voor een congres in Zwitserland was. Toen we in de bergen gaan wandelen waren, moest ik ineens verschrikkelijk kakken. Ik heb me daar opzij gezet en vond nadien mijn gezelschap niet meer terug. Toen ik na vijf uur alleen wandelen terugkwam, vroeg men mij wat de ‘wisdom encounter’ was — dat soort congres was het. Ik zei: ‘Il ne faut pas chiér dans les montagnes’ (bulderlacht). Maar voor mezelf was de wisdom encounter: bewegen werkt voor mij maar echt als er water in de buurt is.

»Ik heb altijd het water opgezocht. Vroeger liep ik een keer of drie per week 22 kilometer, langs de Leie of de Schelde. Wegens mijn kapotte knieën mag ik niet meer lopen, en dus doe ik nu nordic walking. De stokken vervang ik wel door twee flesjes water — ’t ziet er zo al belachelijk genoeg uit, met die speciale stapschoenen en mijn tropenbroek met al die zakken (lachje).»
Humo: Weet je wat precies het ‘m doet?

Van Massenhove «Dat is bestudeerd: ’t is zaak je linkerhersenhelft stil te leggen, want die is rationeel, logisch en causaal en overschreeuwt eigenlijk constant je andere, creatieve hersenhelft, waar allerlei samenkomt zonder dat je meteen een verband zoekt. Door te stappen is die linkerhelft zo bezig met die beweging dat de andere helft vrij spel krijgt. Dat is een vorm van meditatie. Ik merk bij mezelf ook dat ik minder creatief ben en zelfs een beetje moedeloos word wanneer ik door omstandigheden een paar weken niet kan stappen.

»Als jongetje was ik al op zoek naar manieren om dat machientje in mijn hoofd uit te zetten. Ook toen bleef ik maar bezig, het meta-denken dat me nu zo van dienst is in mijn job was toen een verschrikking. Ik heb daar lang last van gehad, pas ergens tussen mijn dertigste en veertigste heb ik, via het lopen, geleerd dat motortje uit te zetten.»

Humo: Vertrek je thuis met de bedoeling een bepaald probleem op te lossen?
Van Massenhove «Nee, ik laat tijdens het stappen gewoon allerlei in me opkomen. Maar als ik thuiskom heb ik wel relatief snel oplossingen voor twee of drie problemen waar ik al dagen mee zit.

»Het helpt ook om mijn woede onder controle te krijgen. Iedereen denkt dat ik een rustige, lieve en positieve man ben, maar ik heb een uiterst kort lontje. Dat is ellendig, omdat ik door kwaad te worden het probleem alleen maar groter maak en omdat ik mezelf door mijn ego-gedrag achteraf altijd een klootzak vind. Nu parkeer ik mijn woede tot ik ga stappen, sta me dan toe twee uur lang flink kwaad te zijn, en als dan ik thuis kom is die woede weg. Maar goed, gisteren heb ik me toch weer eens laten gaan. En dan nog per mail, wat nog gevaarlijker is.»
Humo: Heb je ook veel stress weg te stappen?

Van Massenhove (schudt het hoofd) «Ik heb één statussymbool: een auto met chauffeur. Dat heeft een heel goede reden: na vijf minuten in de auto lig ik te snurken. Dat is wel het grootste bewijs dat ik geen stress heb.
»Ik heb nooit veel stress gehad. Dat komt omdat ik mezelf niet briljant vind en fouten durf te maken (lacht). Onderzoek, van onder anderen Sonja Lyubomirsky, heeft geleerd dat managers met stress ofwel hun job niet aankunnen ofwel zo narcistisch zijn dat ze zichzelf briljant vinden en onmisbaar achten.»

Humo: Je hebt wel een depressie achter de rug.
Van Massenhove «Dat had niks met mijn werk te maken, maar alles met mijn privéleven: mijn huwelijk was op de klippen gelopen omdat ik mijn vrouw had bedrogen. Ik vond mezelf zo’n walgelijke smeerlap dat ik vond dat ik eigenlijk niet meer mocht bestaan. Ik keek naar mezelf en zag dat ik geen ziel meer had, dat ik de essentie van wie ik dacht te zijn te grabbel had gegooid. Gelukkig had ik toen vrienden rondom me, die ervoor gezorgd hebben dat ik niets zots zou doen — al weet ik bijna zeker dat ik daar fysiek te laf voor ben.

»Doordat ik een depressie gehad heb, zie ik ook sneller de voortekenen van een nakende dip bij de mensen die bij me werken: ze vertragen en verstillen, hun armen hangen slap langs hun lichaam, hun ogen zijn neergeslagen, je ziet de kracht uit hun lijf wegvloeien. Dan ga ik het gesprek aan, vertel dat ik ooit een depressie heb gehad en dat ik daar nooit was uitgeraakt zonder mijn vrienden, en misschien ook niet zonder medicatie en begeleiding. Soms heb ik het niet zien aankomen en dan word ik echt kwaad op mezelf.
»Als ik, ook door over mijn ziekte in het openbaar te getuigen, in mijn hele leven twintig mensen naar een psychiater krijg en dus help te genezen, dan is het de moeite waard geweest. Ik héb al brieven en mails gekregen met de mededeling: ‘Jij hebt me gered.’ Dat vind ik mijn grootste verwezenlijking als baas.»

Hij attendeert me erop dat hij tijdens het stappen nergens moet uitkijken voor auto’s of stoplichten, nog een reden waarom dit al een jaar of acht zijn vaste route is: ‘Ronduit fantastisch hoe de stad is aangelegd. Frank Beke, voor wie ik nog gewerkt heb en van wie ik veel geleerd heb, was een visionair: gans Gent ziet er zo uit omdat hij het zo bedacht heeft.’ Een lofzang op Gent is niet tegen te houden: ‘Ik ben geboren in Zerkegem, Jabbeke. Mijn eerste bedenking over mijn geboortedorp was: hoe raak ik hier weg? (Lacht.) Ik haatte het: drie vierden van de tijd was het weer vies en kon ik niet anders dan naar triestige wilgen staan kijken. Ik ben eigenlijk echt geboren toen ik op mijn achttiende naar Gent mocht verhuizen.’ De stad en de cultuur hadden hem getrokken van sinds hij van verre einders had gehoord via de piratenzenders op zijn transistorradiootje: ‘Ik heb alles ontdekt via muziek. Frank Zappa zei dat hij veel van Edgard Varèse geleerd had, en via hem kwam ik dan weer bij Herman Hesse terecht. En zo was ik vertrokken, mentaal weg uit Zerkegem. Muziek staat aan het begin van mijn leven, en zal ongetwijfeld tot het einde een cruciale rol spelen.’

Humo: Je stapt ook met oortjes.
Van Massenhove «Het snijdt me af van de onvermijdelijk lawaaierige buitenwereld, maar ik doe het ook om mijn constante nieuwsgierigheid naar nieuwe muziek te bevredigen. Alles wat in muziekbladen als Mojo en Rolling Stone meer dan drie sterren krijgt, haal ik binnen op mijn computer. Die laat dan ik willekeurig mijn iPhone vullen. Zonder op voorhand te weten wat ik ga horen, beluister ik zo al stappend elke week dus ruim zes uur nieuwe muziek — waarom zou ik me tot de oude helden beperken als er zoveel fantastische nieuwe muziek gemaakt wordt?
»Ook achteraf weet ik vaak niet wat ik gehoord heb. Vroeger moest ik alles weten van muziek: wie welk nummer schreef en wie er op welke versie meespeelt en zo. Nu kan ik volstaan met de vaststelling dat ik iets mooi vind. Hoe ouder ik word, hoe mooier de magie van het niet weten wordt. Soms, wanneer ik iets moorddadig mooi vind, kijk ik wel naar wat ik aan het luisteren ben. Dat noteer ik dan thuis op een lijstje.»

Hij belooft me het lijstje van zijn recente ontdekkingen toe te sturen, twee dagen later krijg ik een mail waar ik de rest van de zomer zoet mee zal zijn: van Jack White (‘Three Women’) tot John Zorn (‘Sacred Emblems’), van Tinariwen (‘Arhegh Danagh) tot Sofia Gubaidulina (‘Sotte Voce’ (For Viola, Double Bass & Two Guitars)), van Drive-By Truckers (‘When Walter Went Crazy’) tot Joseph Arthur (‘Men of Good Fortune’, ‘ik was al bereid Arthur te haten, maar hij maakt verrekt een eigen song van dit altijd al briljante nummer van Lou Reed’).
Van Massenhove «Als ik na een dutje in de auto om negen uur helemaal uitgerust thuiskom en eindeloze verhalen aan mijn vrouw begin te vertellen, suggereert Anneke meestal dat ik me maar met mijn muzieklijstjes moet gaan bezighouden (lachje).»

Geloof, hoop, liefde

Humo: Zerkegem zit zelfs in zijn naam onder de stolp van het geloof.
Van Massenhove «In Zerkegem zaten ook de socialisten in de kerk, anders hadden ze geen stemmen. Toen ik vier was en samen met mijn pa naar een begrafenis ging van iemand die we kenden, zei hij: ‘Kijk eens wie er hier zit: werkmensen, zoals ik. Omdat een werkmens gestorven is. Volgende week wordt een herenboer begraven en zal de kerk vol zitten met boeren en werkmensen. En daar doet de kerk niets aan. Ze zijn niet voor ons en je moet ze niet vertrouwen. Maar dat mag je nooit zeggen, want dan gaan ze je pakken.’ Dat kwam aan. Toen ik op mijn veertiende van school thuiskwam — ’t was het gezegende jaar 1968 — en vertelde dat ik in de godsdienstles gezegd had dat ik niet geloofde, stortte de wereld van mijn vader in: ‘Nu hebben we eens een slimme in de familie en dan verbrodt die het toch wel zeker!’ Hij was echt heel kwaad, maar gelukkig heeft de school niet gereageerd — omdat ik een goede voetballer was. Dat ik een goede student was, was minder belangrijk.

»Mijn ouders hebben me heel sterk de waarden meegegeven die in alle godsdiensten terug te vinden zijn: ik moest respect tonen voor anderen, een goed mens zijn. Dat pikte ik makkelijk op, want mijn beide ouders werden zelf graag gezien omdat ze erg goede mensen waren — mijn pa kon af en toe nog eens kwaad worden, dat kan mijn ma zelfs niet. Die heel morele opvoeding heeft me gans mijn leven geholpen. Het gevaar bestaat niet dat ik ga stelen, want dan steel ik van mijn ouders. Ook liegen valt me echt heel moeilijk. Van het allerergste dat ik in mijn leven heb moeten doen, is mijn ouders gaan opbiechten dat ik gelogen had — namelijk toen ik mijn vrouw aan het bedriegen was.»

Humo: Je hebt geen godsdienst nodig had om de tien geboden te omarmen.
Van Massenhove «Een van de grootste leugens van godsdiensten is dat zij die waarden uitgevonden hebben. Nee, het is bewezen dat die waarden er eerst waren en dat de godsdiensten ze nadien in hun leer geïntegreerd hebben. Hoe komt het dat wij mensen zijn blijven bestaan? Omdat we een heel sociale groep zijn, waarin solidariteit van belang is en morele waarden gehanteerd worden. Als we zonder enig probleem anderen zouden vermoorden en beroven, zouden we allang uitgestorven zijn. Waarden ontwikkel je dus sowieso voor anderen, al worden ze natuurlijk aangescherpt door je omgeving.

»’t Is geen toeval dat mijn vrouw moraal heeft gestudeerd: net als ik vindt Anneke waarden belangrijk. Ook om die reden kunnen wij het ook zo goed met elkaar vinden: het klinkt wat raar, maar wij vinden elkaar echt wel goeie mensen. Ik vind haar ook een schoon mens, wat van mij natuurlijk niet gezegd kan worden (lacht). Zij vindt dat ik dat niet mag zeggen, omdat ik haar en haar keuze voor mij daarmee affronteer.»

Humo: Geen speld tussen te krijgen.
Van Massenhoven «Ik zou nooit durven zeggen dat mijn vrouw ongelijk heeft. Dat heb ik van mijn mama geleerd — een goede raad, eerder dan een morele code (lacht).»

Humo: Ben je het eens met de oude Marx, die godsdienst ‘opium van het volk’ noemde?
Van Massenhove «Nee. Godsdienst bewijst voor mij vooral dat mensen geen rationele wezens zijn: 0,04% van onze beslissingen is rationeel, al de rest rationaliseren we achteraf door argumenten te bedenken voor wat we emotioneel al aannemen. En wat ons doet twijfelen, proberen we te vermijden. Ik probeer in mijn job natuurlijk net het tegenovergestelde te doen: voor verbetering te zorgen door open te staan voor precies datgene waaruit blijkt dat we het verkeerd voor hebben.
»Ik ben een zoon van Darwin, ik heb nooit geneigd naar welke godsdienst dan ook. Maar ik heb wel een enorm respect voor mensen die naar hun geloof leven en de anderen tolereren. Iedereen mag mij proberen te overtuigen, maar daar houdt het ook op. Gelovigen moeten mij niet komen vertellen dat zij juist zijn en de anderen verkeerd — vrijzinnigen evenmin trouwens: Etienne Vermeersch verkondigt veel te veel hoe ik moet denken, daar heb ik een bloedhekel aan.

»Ik ben wel heel gevoelig voor spiritualiteit. Gisteravond ben ik gaan spreken over Rothko, Rothko Chapel en de fantastische muziek van Morto Feldman. Die Chapel is er voor iedereen, van welk geloof ook: ’t is een soort oecumenisch trefpunt om te mediteren over het leven en te werken aan de vrede. Spiritualiteit zit voor mij in kunst, muziek, de vruchtbare samenwerking met een groep mensen ook. Dát is spiritualiteit voor mij, niet mijn relatie tot een opperwezen waar ik verder geen idee van kan hebben. Ik zeg niet dat hij niet bestaat, want dat zou wel zeer hovaardig zijn. Maar als ik geen enkele indicatie heb dat hij bestaat, waarom zou ik mijn leven er dan naar inrichten?»

Humo: Omdat het je een bevredigende omgang met de dood schenkt?
Van Massenhove «Al sinds mijn 24ste word ik bijna onafgebroken geconfronteerd met de dood: begin jaren tachtig heeft een vriendin zelfmoord gepleegd, in de loop van de jaren tachtig is drie vierden van de mannen die ik kende bij de homobeweging ‘De roze vlinder’ gestorven aan aids, een aantal maten zijn toen ze nauwelijks veertig waren gestorven aan een hartstilstand, kanker is een helaas zeer actieve sluipmoordenaar… En altijd weer moet ik naar dat crematorium van Lochristi, waardoor rampzalig genoeg telkens alle vorige begrafenissen daar opnieuw in me naar boven kwamen.

»Ik ben dus zeer veel me de dood bezig geweest, en daardoor dacht ik dat er klaar mee was: ik ben bang van zwaar ziek worden en ik wil niet lijden, maar ik ben niet bang voor de dood. Maar ik was er helemaal niet mee in het reine, zo bleek toen ik vorig jaar te horen kreeg dat ik nog een jaar te leven had. Dan was het echt totale paniek, er ging geen zinnige gedachte meer om in mijn hoofd, ik sliep niet meer. Een ramp, die me geleerd heeft dat je met de dood niet klaar kunt zijn. En dus heb ik het opgegeven: ik weet dat ik ooit sterf en ik kan er alleen maar bang voor zijn.»

Humo: Wil je een begrafenisdienst in een kerk?
Van Massenhove «Nee, maar liever toch ook niet in Lochristi. Jan Hoet noemde dat een fabriek en een slachthuis en wilde daarom in een kerk begraven worden. Met hem heb ik honderden keren over de dood gesproken. ‘Ik aanvaard de dood niet’, zei hij. Daarmee was hij in het goede gezelschap van Koen Raes, ook iemand van wie ik de dood nog altijd verschrikkelijk vind.
»Ik ben met mijn begrafenis eigenlijk nog niet bezig geweest, al had ik me dat wel had voorgenomen na die foute medische voorspelling. Zoals ik ook nog altijd geen euthanasieverklaring heb. Ik loop er, kortom, van weg (zucht). Ik hoop dat ik in de zomer sterf, want ik vind het nog triestiger om vrienden in de winter te begraven. Als het weer mooi is, geeft dat de nabestaanden nog enige rust.»

Humo: Je woont als heidense ketter wel in een begijnhof.
Van Massenhove «Natuurlijk is het spiritueel om daar te wonen. Alleen al de muren rond dat begijnhof maken dat je je wegdraait van de wereld. Totale stilte, in het centrum van de stad. Wij wonen in een klein kloostertje, waar 22 arme novices sliepen. We hebben alle muren weggebroken en zo een fantastische open ruimte gecreëerd, zo organisch als een architect ze nooit zou ontwerpen. In die woonkamer hebben we vijftien grote hoge vensters zoals je die alleen in kloosters en kerken vindt. Echt wel mooi hoe het licht ’s avonds binnenvalt en schaduwen op de vloer tekent.
»Voor de inrichting hebben we gemikt op het spirituele gevoel van Japanse huizen. Het zen-boeddhisme intrigeert me. Om de twee jaar maken we een reis naar Azië en dan ben ik telkens jaloers op het ongelofelijk gevoel daar, dat verder gaat dan solidariteit: ik ben geen persoon, ik ben deel van de groep. Dat ken ik niet, daar ben ik nog te veel ego voor.»

Humo: Als tijd en stilte het nieuwe geld zijn, zoals je weleens hebt geschreven, ben je zelf steenrijk.
Van Massenhove «Rijk is wie tijd heeft voor zichzelf en dus geen drie jobs moet combineren om een serieus inkomen over te houden, en daarbij genoeg geld heeft om stilte te betalen. Ik verdien veel en woon in opperste stilte in het hartje van de stad. Maar veel mensen die bij mij werken wonen langs de autostrade, omdat ze zich niks anders kunnen veroorloven.
»Ik probeer iets voor hen te doen. Ik ga veel spreken en laat mij daar zeer goed voor betalen, omdat ik geen oneerlijke concurrent wil zijn van mensen die daarvan moeten leven. Maar ik wil niet meer verdienen, dus gaat dat geld naar de Stiltehoeve Metanoia van de Bond Zonder Naam. Daar kunnen mensen die stilte niet kunnen betalen, ze alsnog ophalen.»

Humo: Heb je ‘Stil leven’ van Kristien Bonneure gelezen?
Van Massenhove (knikt) «Ik had haar boek graag dertig jaar geleden kunnen lezen, want ik heb lang moeten zoeken om te vinden hoe ik stilte in mijn hoofd kon creëren. Nu weet ik: volledige focus is de hoofdzaak. Iedereen denkt dat ik veel op Twitter zit, maar het gaat om hooguit elf minuten per dag — maar dan doe ik ook alleen dat. En als ik met jou aan het praten ben, staat mijn telefoon uit. Dat heeft ook met stilte te maken, dat heeft Bonneure goed gezien. Ik heb het ook in de kunst. Wat vind ik mooi? Kunst die me verstilt. Jan Hoet mocht me weleens kunst tonen waar ik razend van moest worden, maar daar had ik niet veel mee. Nee, dan liever het rood van Rothko: ik word erin gezogen en raak niet meer weg.»

De trein der graagheid

We zijn via een stuk of wat kaaien bij de Blaarmeersen beland, het sport- en recreatiedomein halverwege het vaste parcours van Van Massenhove. De zomerdag toont zich begeerlijk, een prettige drukte waaiert uit over het domein. Van Massenhove ziet zijn stelling bevestigd de dat de mens fundamenteel goed is: ‘Hier doen zich bijna nooit incidenten voor. Dat illustreert wat ik zei over onze waarden: doordat we elkaar intrinsiek kunnen vertrouwen, kunnen we hier zo harmonisch temidden van vreemden ontspannen.’ Hij aanschouwt met een brede glimlach en blinkende oogjes de passage van een klasje, veelkleurig van huid en zwempak, en vertelt dat hij in de winter de bewonderde Frank Beke, ijsbeer in het diepst zijner gedachten, weleens ziet zwemmen.

De Blaarmeersen etaleert velerlei bekoorlijk natuurschoon, maar daar is het ‘m niet om te doen: ‘Van dat beest met zijn witte bek daar kan ik weinig meer zeggen dan dat het me niet echt een nijlpaard lijkt te zijn (lacht). Ik zei het al: er is veel dat ik niet meer hoef te weten.’ Op de Groene Heuvel bezetten we een bankje, twee gestroomlijnde schedels glanzend in de middagzon. Een hond apporteert een frisbee en vergist zich van baasje. Het natuurlijke leiderschap van Van Massenhove. Hij vertelt dat hij vooral talent voor talent heeft: ‘Al heel mijn leven heb ik me weten te omringen met talent, ik kan mensen samenbrengen om eensgezind tot betere resultaten te komen.’ Zo heeft hij zijn administratie hervormd — met thuiswerk als speerpunt — tot een arbeidsmodel dat de tijdgeest vat, de werknemer centraal stelt en de efficiëntie dient.

Humo: Eigenlijk hebt u uw medewerkers meer zin in zen gegeven.
Van Massenhove «Ik wil mensen gelukkiger of toch zeker minder ongelukkig maken — allemaal, te beginnen met zij die voor mij werken. Om gelukkig te zijn hebben mensen een zinvolle job in een prettige omgeving nodig en moeten ze de tijd hebben om rustig met hun gezin en vrienden om te gaan. Dan schiet de oude aanpak tekort. Die opdeling tussen je professioneel en je persoonlijk leven is iets van honderdvijftig jaar geleden, ontwikkeld samen met de industrialisering. ’t is artificieel om die uit elkaar te halen. Wat wij hier nu zitten te doen, is dat professioneel of persoonlijk? Ik zou het niet weten.
»Mensen willen de regisseur van hun leven zijn. Dat maakt ze gelukkig en weerbaar, dat bewijzen de boeken van mijn goede vriend Mark Elchardus en anderen. Maar het leven is een script dat voortdurend wijzigt: het verandert alles of je een kind van vier, tien of veertien hebt. Daar kan je geen sluitend universeel systeem voor bedenken, dus laat ik al mijn mensen hun eigen systeem ontwikkelen. De enige afspraak is dat ze hun resultaten moeten halen. En zo beslist bij ons 92% wanneer en waar ze werken. Ik betaal mensen in tijd.»

Humo: Hoe heb je dat bedacht?
Van Massenhove «Ik ben een ongelofelijk gelukkige mens, al heel mijn leven. Omdat ik zelf zoveel te danken heb aan mijn familie en vrienden wist ik dat ik het als baas niet goed zou doen als ik mijn werknemers zou verhinderen om bij hun familie, vrienden en kinderen te zijn. Als je goede vriendin te horen krijgt dat ze borstkanker heeft, wil je meteen naar haar toe en niet pas om vijf uur. Bij ons kan dat.»

Humo: Weet je ook wat precies je al je leven lang zo gelukkig maakt?
Van Massenhove «Na die Rothko-avond van gisteren kon ik de slaap niet vatten, puur van geluk. Mijn grootste geluk is rond te lopen in mijn organisatie en mensen zien lachen en met elkaar dollen. Mijn natuurlijke staat is er een van geluk; ik sta op en ben gelukkig. Ik ben ook altijd goed gezind, behalve als ik veel te weinig geslapen en veel te veel gedronken heb —wat natuurlijk bijna nooit voorkomt (lacht). Er zijn intussen nogal wat studies die bevestigen dat je op de wereld wordt gezet met een bepaalde gelukslijn. De eerste keer las ik daarover bij David Lykken, die in ‘Happiness’ betoogt dat die gelukslijn in de loop van je leven hooguit een beetje naar boven of naar beneden kan afbuigen. ’t Is dus grotendeels aangeboren: zoals je wordt geboren met het talent om te voetballen word je geboren met het talent om gelukkig te zijn.

»Anneke is net zo. En Sara, haar dochter, heeft een ronduit onwaarschijnlijk talent voor geluk. Zij is van de door mij zo bewonderde Millenniumgeneratie, geboren na 1984. Voor hen zijn ecologie, gemeenschapszin en familie en vrienden cruciaal. Sara is van het schoonste dat me in mijn leven overkomen is. Ik heb zelf geen kinderen, ik heb me laten steriliseren op mijn 26ste.»

Humo: Nochtans blonken je ogen daarnet, toen die kinderen passeerden.
Van Massenhove «Ik zie graag kinderen, net daarom die sterilisatie. Ik dacht dat het opbod tussen Reagan en de klootzakken in het Kremlin de wereld zou doen ontploffen en ik wilde geen kind dat laten ondergaan. Ik dacht aan adoptie, in het vluchthuis zag ik genoeg kinderen zonder kansen. Maar toen begon ik zo hard te werken dat het er niet meer van gekomen is.»

Humo: Spijt?
Van Massenhove «Ik heb nooit spijt: als ik iets beslist heb, draag ik manmoedig de gevolgen. Maar nu vind ik die sterilisatie wel oerdom. Maar het geluk was aan mijn kant: toen Anneke in mijn leven kwam, bleek die een geweldige dochter van toen 14 te hebben.»

Humo: Heb je ook geen spijt dat je door dat foute medische doemscenario de NMBS niet hebt kunnen leiden?
Van Massenhove «Over de NMBS wil ik niet veel zeggen. Het was niet mijn droom, dat was zoals ik al eerder gezegd heb de VRT te leiden. Ik ga graag aan de slag in een omgeving waar de zeer aanwezige creativiteit toch niet aan de oppervlakte komt. In een industriële omgeving ben ik niet goed, daar blijf ik liever weg. En elders herhalen wat ik de afgelopen tien jaar hier gedaan heb, wil ik evenmin.»

Humo: Je moeder verklapte nochtans aan de regionale pers: ‘Hij had dit jaar al wel eens laten vallen dat hij toe was aan een nieuwe uitdaging.’
Van Massenhove «Dat klopt. Ik had voor mezelf beslist dat ik in juni iets anders zou doen. Maar het was niet mijn ambitie opnieuw ergens de nummer één te worden. Je moet weten dat ik, door alles wat ik vandaag naast mijn job doe, meer geld voor de Bond Zonder Naam verdien dan dat ik zelf als salaris uitbetaald krijg. Op het moment dat ik me op dat soort dingen zou toeleggen, zal ik dus amper minder verdienen.
»Ik was dus van plan zelfstandige te worden, om te doen waar ik in geloof: aan mensen uitleggen dat onze economie op een andere manier moet georganiseerd worden, en dat we daar beter en gelukkiger en trotser van zullen worden. Mensen inspireren en begeleiden, dàt is mijn toekomst. Daar wil ik mee bezig zijn tot ik dood val, ik ben niet van plan om over vijf jaar met pensioen te gaan.
»Dus hoefde ik de NMBS niet te gaan leiden. Maar de regering vroeg me dat en ik ben een civil servant. Ik ging dat absoluut doen, al dachten velen dat mijn ziekte een uitvlucht was om het niet te hoeven doen — ik had mijn team al samengezocht. Ik wist wel dat ik binnen de twee jaar weer buitengegooid zou worden, want ze beseften niet goed wie ze daar binnengehaald hadden (lacht).»

Humo: Zit je meta-denken nooit je geluk in de weg?
Van Massenhove «Net niet. Ik hou van alles wat contra-intuïtief is. Ik ben stikjaloers op zo’n François Englert, onze Nobelprijswinnaar: die kan uitvlooien dat iets niet juist is waarvan we vroeger intuïtief dachten dat het klopte. Ultiem is de waarheid zeer eenvoudig en elegant, zo zei Englert nog: de vorige theorie was hem niet elegant genoeg, dus kon die onmogelijk juist zijn. Zulke dingen horen maakt me onwezenlijk gelukkig. Veel mensen zijn bang van verandering, ik ben er verslaafd aan.»

Humo: Ligt daar de zin van je leven?
Van Massenhove «Ultiem is ‘The Meaning of Life’ een film van Monty Python, laat ons eerlijk zijn. Ook mijn leven is een film van Monty Python, zo onwaarschijnlijk als het allemaal gelopen is. Ik had net zo goed niks kunnen meemaken, mijn geluk is dat mijn moeder in haar lieftalligheid de raad van mijn leraars ter harte genomen heeft en me heeft laten studeren.
»Toen ik wist dat er geen god was en dus ook geen zingeving die inherent is aan het leven, begreep ik dat ik zelf een zin aan mijn leven moest geven. Die heb ik gevonden in de revolte, ik zal blijven rebelleren tot aan mijn dood. Dat heb ik ook aan Stéphane Hessel moeten beloven, toen ik ‘m een paar maanden voor zijn dood mocht ontmoeten. Een geweldige man: enkele dagen na ons gesprek stuurde mij een contract toe, waarmee ik me ertoe verbond te blijven vechten tegen onrechtvaardigheid (lacht).
»De woede over onrechtvaardigheid heb ik van mijn pa. Hij kon echt ziedend zijn. Zoals toen hij werkloos werd en zich bij veertien bedrijven in Brugge ging aandienen. Toen hij met zijn fiets thuiskwam, stond de pastoor aan de achterdeur: hij had dertien telefoons gekregen met de vraag wie die Van Massenhove was. Die avond heeft mijn vader bijna niks gegeten, puur van colère, en hij is bij dat veertiende bedrijf gaan werken. Die woede zit ook in mij. Ze heeft me naar het linkse pad geleid. En naar mijn verlangen om zoveel mogelijk mensen gelukkig maken.»

Op de terugweg kietel ik het zonovergoten zondagskind een beetje: ‘Ik ben wel een positivo, maar geen idioot. Ik heb ooit een week in The City doorgebracht. Dan begin je wel te twijfelen aan je optimisme. De hebzucht daar is echt verschrikkelijk. Dan word je ’s avonds mee uitgenodigd en ligt de cocaïne gewoon op tafel. Wie zo geluk moet vinden, heeft nog een lange weg te gaan.’ En wat met de klimaatopwarming? ‘Ik maak mij onwaarschijnlijk veel zorgen, ik vraag me soms af of we het einde van de eeuw halen. Ik wil best minder verdienen als het de ecologie ten goede zou komen.’ En de politiek? ‘Ik heb last met de huidige generatie politici, ik heb heimwee naar de tijd dat ik met kleppers als Dehaene rond de tafel mocht zitten. Dan voelde ik me klein en leerde ik veel. Nu ben ik nog zelden onder de indruk.’

Lang kan die donderwolk de zomerzon natuurlijk niet verduisteren, Van Massenhove ziet de tijdgeest minder geldgedreven en meer waardengedreven worden: ‘Het inzicht groeit dat het uiteindelijk gaat over hoe mensen met elkaar omgaan. Het gaat steeds minder om wat je hebt, en steeds meer om wat je meemaakt: beleving, netwerken, authenticiteit.’ De innovatie zal ook van die kant komen, de groei zal onvermijdelijk duurzaam zijn: ‘De toekomst is voor bedrijven en organisaties die ervoor zorgen dat de klant ongelofelijk gelukkig is en dat de wereld er ecologisch en moreel beter van wordt. Bedrijven die goedkope T-shirts maken waar Pakistanen het leven voor laten, gaan er na verloop van tijd uit. Dat is een leuk aspect van de grote transparantie van de wereld tegenwoordig: dat niets nog makkelijk weg te steken valt, impliceert dat bedrijven zich wel moeten bezighouden met het immateriële, in hun bedrijfsvoering maar ook in hun omgang met mensen.’ Het komt dus toch allemaal goed, een zondagskind houdt ook van maandagen.

De Spotify-playlist die Humo uit al mijn muziekjes koos vind je hier: http://www.humo.be/muziek/297157/zin-in-zen-de-soundtrack-van-frank-van-massenhove

Dit was het lijstje dat ik Bart opstuurde:

Arhegh Danagh – Tinariwen – Emmaar
Here Comes The Storm – Sunshine Underground – The Sunshine Underground
Johnny And Mary – Todd Terje – It’s Album Time (A sepulchral Bryan Ferry croaking a song of Robert Palmer)
Mother’s Favorite Hated Son – New Bums – Voices In A Rented Room (Sucker for titles)
The Last Mad Surge Of Youth – Henry Priestman – The Last Mad Surge Of Youth (Sucker for titles bis)
Column Of Streetlight – Milagres – Violent Light
Nino – Kreidler – ABC
When The Trail Goes Cold – Wooden Wand – Farmer’s Corner
The Ambassador – The Hold Steady – Teeth Dreams
How Are You Just A Dream? – Micah P. Hinson – Micah P. Hinson And The Nothing
Life In The Sky – Fanfarlo – Let’s Go Extinct
Feel Better (Frank) – Family Rain – Under The Volcano
When Walter Went Crazy – Drive-By Truckers – English Oceans
Glory, Sweat And Flow – Archie Bronson Outfit – Wild Crush
I Feel Like Ten Men, Nine Dead & One Dying – Band Of Skulls – Himalayan
Set That Baggage Down – David Crosby – Croz (Ouwe zak maakt perfecte eindsong)
Let Me Down Easy – Paolo Nutini – Caustic Love (Bettye LaVette’s hartbrekend nummer mooi verwerkt in nieuwe song)
Ka Moun Kè – Rokia Traoré – Beautiful Africa
Men Of Good Fortune – Joseph Arthur – Lou
Like A Mighty River – St. Paul & The Broken Bones – Half The City
Ain’t There Something That Money Can’t Buy – Nick Waterhouse – Holly
Gubaidulina – Sotto Voce (For Viola, Double Bass & Two Guitars) – Sofia Gubaidulina – Repentance (Deze religieuze hedendaags klassieke componiste maakte me al zo vele keren gelukkig, begrijpe wie kan)
Three Women – Jack White – Lazaretto
Moving To The Left – Woods – With Light And With Love
Curtains!? – Timber Timbre – Hot Dreams
Cherry Avenue – Pyramid Vritra – Indra (Ja, zelfs hip-hop)
Sacred Emblems – John Zorn – Psychomagia (Van Zorn verwacht je snoeihard. Zeker met dit soort titels. Dit is… lieflijk. Is bijna zo mooi als Ghost Of A Guilty Conscience van zijn Film Works XXIV – The Nobel Prize Winner)

Over Frank Van Massenhove

Ik ben wel Voorzitter FOD Sociale zekerheid maar de blog verbindt alleen mezelf. Volg mij op Twitter: @FVMas
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Een reactie op Zin in Zen

  1. Jürgen zegt:

    Prachtig om te lezen.. Van het Gentse water tot geluk, inspiratie, muziek,… Hoe je de essentie van de dingen kan benaderen in interview. Mooi!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s